motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

30.4.11

10 otázek pro ... Jan Urbánek @Zirland

Znáte nebo používáte Waze? A používáte její českou lokalizaci? Tak to by vás mohlo zajímat, že jejím duchovním otcem je můj velký kamarád a váš případný follower Jan Urbánek. Na Twitteru známý jako @Zirland. A nejen česká lokalizace Waze mu vděčí za svůj život, ale to si již přečtěte sami. Dnes jsem 10 otázek pro ... položil právě jemu.


1.) Ahoj, jak se jmenuješ, kolik Ti je a odkud jsi?
Jmenuji se Jan Urbánek, ale ve většině civilizovaných zemí světa mě znají lidé pod přezdívkou Zirland. Narodil jsem se v Havířově ještě v době, kdy horníci byli elita mezi pracujícími. Později jsem usoudil, že z hlediska pracovního uplatnění to není to nejideálnější místo a přesunul jsem svoji přítomnost do Pardubic. Nyní žiju a pracuji v Praze. Pozorný čtenář si jistě povšimne postupného západního směrování, takže nelze vyloučit že čas mě odvane zase pryč, jako záchytné body bych pak označil Brusel a New York. Do Ruska přes Sibiř bych už pak opravdu nerad :-) Přestože na to zevnějškem nevypadám, třicátý rok mi divoce zvoní na dveře, již brzy ho pustím přes práh.

2.) Jak jsi se dostal k internetu a všemu kolem něj?
Počítač mám již od roku 1986, kdy si můj otec pořídil Sinclair ZX Spectrum+, dokonce myslím že ten počítač by ještě dodnes byl funkční, kdyby ho někdo zapnul. S internetem jsem se poprvé setkal ve veřejné knihovně, kde jsem si založil na Hotmailu první poštovní účet, to mohlo být někdy v roce 1993. Po nějaké době otec domů pořídil ultramoderní modem s rychlostí 14400 bps a já jsem začal objevovat krásy BBS [http://cs.wikipedia.org/wiki/Bulletin_Board_System]. Teprve tehdy jsem pochopil pointu @fuxoft'ovy hry Podraz. Nicméně zavedení tarifu Internet 97 umožnilo HTTP protokolu vtrhnout i do naší domácí sítě o třech PC (stále ten 14400 modem), čehož jsme s bratrem a sestrou využívali společně a často. Dodnes si nedokážu představit, že se někde sourozenci musejí na jednom počítači střídat. Pak už to šlo celkem rychle, upgrade na 33600 modem, 57600 modem, ISDN a následně ADSL. Rodiče všechno toto přijímali bez protestů, byli asi rádi, že nefetujeme. Po mém stěhování od rodičů a ADSL jsem dva roky žil jen na základním GPRS připojení o rychlosti asi 5 kb/s prostřednictvím non-stop vytočeného mobilního telefonu SE T68. Stahování 700 MB CD po dobu asi 48 hodin je neopakovatelný zážitek. Potom zase upgrade na ADSL a současnou kabelovku.

3.) Jsi fanoušek moderních technologií, jaké používáš?
Rozhodně bych řekl, že fanoušek jsem, navíc mám problém, že když se mi něco zalíbí, tak si to prostě nevydržím nekoupit. Akorát kdo na to má pořád brát peníze :-) Historii mobilních telefonů jsem se nepokoušel dát dohromady, bylo toho moc, nicméně v současnosti to pařím na iPhone 3, dost mě štve jak je pomalý a chtěl bych si pořídit něco lepšího ... iP4 třeba ... i když Androidi mě taky hodně lákají. A protože se neumím rozhodnout, tak se zlobím s tím starým iPhonem pořád. Původní Asus notebook už mi začal velmi nevyhovovat, tak jsem ho přesunul k matce, které naprosto stačí a sám jsem se stal velmi spokojeným majitelem Macbook Pro. Vlastnictví Kindle 3 je dnes celkem standard. Osobně jsem nenašel potřebu pořizovat si iPad, takže tohoto finančního šoku jsem ušetřen. Doma samozřejmě pokryto wi-fi, takže všechny moje hračky si přijdou na své. Jistě se všem čtenářům bude jako velmi kuriozní zdát, že všechna zařízení, která jsem si kdy pořídil, mají svoje jedinečné jméno. No dobře, jsem ujetý.

4.) Jaký operační systém používáš na svém počítači, mobilním telefonu a jaké hlavní aplikace na nich používáš?
Jak vyplynulo, na mobilu mám iOS 4.2.1, na počítači MacOS X 10.6.7 + občas ujedu na virtualboxu do Windows XP. Hlavní aplikace na mobilu, když pominu telefonní seznam, maily, telefonování a psaní zpráv, je Portal (webový browser), Waze (navigace), Latitude, Tapatalk (čtení diskusí), Foursquare, Gowalla (zatím se nemohu rozhodnout který preferovat, tak ujíždím na obojím), Echofon (twitter) a Evernote (poznámky). To se také promítá trochu na počítači, kde používám rovněž Echofon a Evernote, Safari a Adium (instant messaging). Zatím teda OpenOffice, ale nejsem úplně spokojen.

5.) Jaké sociální sítě využíváš, jak a proč? Používáš je stejně na počítači i mobilním telefonu?
Sociální sítě jsou dneska už potřeba, hlavně se orientuji na Twitter, ale ten Facebook holt mám taky. Jinak se spíše vyhýbám, třeba na LinkedIn už mě pár lidí zvalo, což jsem neakceptoval, nebo třeba Diasporu. Tam také nevidím důvod si zatím pořizovat. Myslím že úplně první sociální síť, kde jsem se registroval, byl Orkut, ale to už vůbec nepoužívám, kdo ví co se s účtem stalo.

6.) Máš na internetu vlastní projekty? Představ nám je.
Oproti dosavadním účastníkům tohoto projektu nemohu bohužel uvést žádný vlastní projekt, který bych založil a vypiplal. Moje aktivity zejména spočívaly ve aktivní podpoře a účasti na komunitních projektech. Takže jsem se podílel na vývoji distribuce Danix, následně jsem ze zapojil do práce na Wikipedii, kde jsem postupně přes správce a byrokrata dosáhl až met nejvyšších, tj. stal jsem se na jedno funkční období stewardem (tj. technický správce všech asi 800 projektů nadace Wikimedia Foundation). Nicméně hlavní činnost byla určitě česká Wikipedie a projekt Wikimedia Commons, v této souvislosti jsem se stal poměrně viditelným i v médiích (časopisy, televize). Jsem jedním ze zakladatelů sdružení Wikimedia Česká republika, které bylo nadací Wikimedia Foundation uznáno za národní pobočku. Pro Wikimedii jsem taky hodně překládal. Ve skutečnosti pořád někde něco překládám. Na Nový Rok 2010 jsem se zapojil do komunity Waze v ČR, kde se domnívám jsme společnými silami odvedli kus pořádné práce a jsem autorem a hlavním koordinátorem české lokalizace klientské aplikace Waze. Rovněž jsem vytvořil české navigační pokyny pro aplikaci, tak to jen aby lidé věděli, komu za to všechno mají nadávat (poděkovat - poznámka @jiproch), jak jsem to udělal celé špatně. Zatím poslední překladatelský oříšek byla spolupráce na překladu prostředí Kindle 3. Takže přestože jsem vlastně nikdy nepřišel s žádným vlastním projektem, věřím, že jsem dokázal velmi kvalitně přispět těm existujícím.

7.) Jak se Tvoje rodina dívá na Tvoje zájmy a záliby kolem moderních technologií?
No tak vzhledem k tomu, že bydlím sám, tak doma mi do toho nikdo nekecá. Ale když přijedu k rodičům, tak to pořád poslouchám, že "už u toho počítače zase sedím" a podobně. Můj otec je celkem fanda takže se vždycky rád podívá co mám nového a pohraje si. Upřímně musím uznat, že jsem se stal docela závislým na internetu, takže počítač a mobil mám neustále u sebe k okamžitému použití. Internet je pro mě zejména způsob, jak být v kontaktu s ostatními lidmi, což je pro mne velmi důležité; alespoň se doma necítím tak sám.

8.) Tvoje další zájmy?
Docela dost pracuji, takže na ostatní zájmy moc nezbývá čas, ale cokoliv dělám, zejména to vnímám jako příležitost poznat nové lidi. Jsem docela známý v komunitě sci-fi a fantazy, nejvíce jsem se věnoval Star Treku (včetně tvorby titulků, zase jsme u toho překladu :-)) Občas si rád zaplavu, nebo zajdu ven na pivo, pokecat a tak. Nebo se třeba vypravím stopem v kamionu do Hradce a hned zpět.

9.) Je ve Tvém okolí hodně lidí se zájmy podobných Tvým?
Řekl bych že ano, přeci jen vrána k vráně sedá. Pokud se pohybujete v nějaké komunitě, potkáváte lidi se stejnými zájmy. Wikipedistů je celkem dost, na Waze se to taky rozrůstá, zejména v Praze. Trekkies budou žít dlouho a blaze. Takže ano, nepochybně bychom našli hodně lidí se stejnými zájmy.

10.) Je něco, co bys nám o sobě řekl a na co jsem se nezeptal?
Odpovědět na tuto otázku je opravdu velmi težké. Nicméně co bych ještě mohl dodat... že pojmenovávám všechny přístroje, to už víme; pak mi dost vadí, když mi někdo přesouvá věci na místa kam "nepatří", jsem dysgrafik, nejspíš jsem prostě na hlavu divnej. Ale nebude to tak hrozné, protože mi dovolili řídit vozidla s právem přednosti v jízdě, takže se občas někde proženu na modré majáky a hnedka je mi lépe. Taky jsem hrozně úchyl na kancelářské potřeby. Moje úplně nejoblíbenější obchody jsou papírnictví, nebo když jdu do supermarketu, tak si vždy projdu celé oddělení papírnictví :-)) Myslím, že to by mohlo o mně stačit, nerad bych čtenáře příliš vyděsil!

Děkuji za rozhovor

Předchozí rozhovory:
10 otázek pro ... Tomáš Jelínek

10 otázek pro ... Václav Pašek
10 otázek pro ... Vlastimil Šantroch
10 otázek pro ... Lenka Horká
10 otázek pro ... Michal Straka
10 otázek pro ... Petr Chlad
10 otázek pro ... Rosťa Oboňa
10 otázek pro ... Ondřej Bechyně
10 otázek pro ... Filip Oščádal
10 otázek pro ... Daniela Krupicová

Žádné komentáře:

Okomentovat