motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

27.3.10

Tištěná periodika II.

Mají v dnešní době tištěná periodika šanci na přežití? Říkám ANO! Má v dnešní době šanci na úspěch zpoplatněné zpravodajství na internetu? Říkám ANO! Jak z internetového zpravodajství udělat výhodný byznys, nastiňuje článek "Murdoch rozjel placené zprávy" v dnešní MF DNES.
Mediální magnát Rupert Murdoch projekt placeného zpravodajství představil již v loňském roce, s upozorněním, že se k jeho modelu budou postupně připojovat ostatní mediální skupiny z celého světa. Tenkrát se mu všichni smáli, dnes jen tiše proklínají chvíle, kdy na to nepřišli sami. Neb jak se říká, první může být jen jeden.
V současné chvíli placené zpravodajství z Murdochova impéria nabízí pouze Wall Street Journal. Od června se přidá britský deník The Times a nedělní vydání The Sunday Times. Pak již by pomalu měli následovat další periodika z mediální skupiny News Corp, vlastněnou Rupertem Murdochem. Dnes ještě placené zpravodajství nabízí ekonomický Financial Times, kde některé články lze číst v celém znění.
Nabízí se otázka proč tištěná periodika přecházejí na model zpoplatněných zpráv na internetu. Důvodů může být několik. Od klesajících nákladů vydání, odliv předplatitelů, až po šetření inzerentů. A právě v současné době, kdy ekonomická recese dosáhla jakého si pomyslného bodu, se mediální svět obrací k internetu. Nejde jen o klasický internet, kdy máme doma nebo v práci připojený počítač k síti, ale je zde i možnost čtení médií prostřednictvím čteček elektronických knih, nebo i prostřednictvím mobilních telefonů.
A jak jsou na tom naše domácí média? Jako první se o podobný model, jako Financial Times, pokoušejí Hospodářské noviny a jejich týdeník Ekonom. Část svých článků a archív nabízejí v plném znění pouze předplatitelům. Další vlašťovkou by v dohledné době měl být týdeník Reflex.

Žádné komentáře:

Okomentovat