motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

10.9.11

10 otázek pro ... @stefansabo

Když jsem četl prvně tweety @stefansabo, myslel jsem, že jezdí každý den pracovně Pha <-> KV se Student Agency. Pak to vypadalo, že je jejich zaměstnanec a v roli inspektora, kontroluje zaměstnance. Začal se totiž pohybovat na všech autobusových linkách Student Agency. V poslední době začíná tweetovat i z vlaků Českých drah. A v neposlední řadě své followery informuje o chystaném spuštění provozu RegioJet. Ale, kdo je vlastně tento záhadný cestující?


1.) Ahoj, jak se jmenuješ, kolik Ti je a odkud jsi?
Občianskym menom som, čo nikoho neprekvapí, Štefan Sabo, a už podľa jazyka, ktorým Ti odpovedám, asi každý pochopí, že som zo Slovenska, konkrétne z Košíc, bude mi za niekoľko dní 33 rokov, a aj keď dovŕšim "kristove roky", som slobodný, bezdetný (dúfam). Zopár rokov (od 2006) žijem v ČR a aj keď by som si mohol trúfnuť písať po česky, obávam sa, že pár ľudí, na čele s @Kassycka by ma roznieslo na kopytách, lebo nejakú tu chybu by našli určite.

2.) Jak jsi se dostal k internetu a všemu kolem něj?
To je šialene dlhá história a príbeh.
Ešte pred "sametovou" som dostal od mamky môj úplne prvý počítač, Sharp MZ-800 (mimochodom, dodnes je plne funkčný a uchovávam si dokonca MC kazety s programami a hrami v použiteľnej forme) a v škole sme ďatlovali do PMD-85 a PP-01 a PP-06.
Po revolúcii som objavil kúzlo BBS-iek, čo, pravda ešte nebol internet ako ho poznáme dnes, ale dával tušiť čo nás čaká a neminie. Pretože sme mali doma tzv. UTS linku (účelová telefónna sieť, kde sa platil iba paušál a mohol si volať koľko si chcel, len tak skusmo, 90 2222 bolo MV SR :-) ministrovi rovno na stôl :-) ) mohol som byť zavesený na BBS ako dlho som chcel, resp. pokiaľ ma niekto neodpojil, čo sa, vzhľadom na predpotopný typ ústredne, ktorá UTS sieť zabezpečovala, občas tiež stalo.
Neskôr, to som už pracoval v TV, sme mali zavedený internet, a dokonca sme ho zdieľali s košickou pobočkou STV :-) a keď sa tam chlapci moc rozbehli, tak som im odpojil optiku ktorou to k ním "tieklo" a na zúfalé telefonické dotazy, čo že sa to deje, som odpovedal, že neviem, že ani nám to nejde, a veselo si sťahoval i s kolegami čo to dalo.
Niekedy v tej dobe som experimentoval na CB s paketovými prenosmi, ale toto u mňa nikdy neprerástlo do väčšieho používania, mimo iné aj preto, že som objavil WAP na mobiloch a neskôr plnohodnotný internet v nich.
To už sme pomaly ale isto u kauzy 2k, ktorú som prežíval už ako ostrieľaný používateľ omnoho lepšieho počítača, ako keď som s tým celým začínal a blížila sa doba, kedy som si zadovážil prvý notebook, moje milované IBM R50e, ktoré, až na výmenu RAM slúži v nezmenenej konfigurácii dodnes (dokonca z neho píšem i tieto odpovede) a je to taký malý zázrak, pretože chvíľu predtým, než som odišiel do ČR, dostalo peknú ranu bleskom, čo skoro spôsobilo, že som neodcestoval, ale, SR zradili chlapci zo servisu IBM v Košiciach, ktorí mi deň pred odchodom (a na moje počudovanie sa zdarma, v záruke) vymenili celú matičnú dosku.
Dnes si samozrejme neviem predstaviť byť bez internetu, ako doma, tak i na cestách, ale to ešte rozoberieme v ďalších otázkach a odpovediach.

3.) Jsi fanoušek moderních technologií, jaké používáš?
Som, ako by to povedali niektorý, blázon (to zaznie ešte viackrát dnes) a rád skúšam nové veci a technológie.
Z módnych vĺn sa aktuálne vyhýbam tej s názvom Kindle, som presvedčený, že pre mňa osobne ešte nenastal ten čas, aby som do toho šiel. Viem, tak trochu to oponuje tomu, čo som napísal v prvej vete tejto odpovede, ale výnimka potvrdzuje pravidlo, no nie?
Ale inak som asi klasický, ako väčšina Tvojich respondentov, nevyhol som sa (ako už bolo napísané) notebooku, mobilom (dodnes som hrdý, že som bol úplne prvým človekom v SR, ktorý mal komunikátor od Nokie) a prešiel som si éru vysielačiek (ku ktorým sa chcem ešte vrátiť).
Som, dá sa povedať kamarát s modernými technológiami, a tomu odpovedá i moje pôsobenie ako dispečera servisu IT, kde som pochopil, že to nie je tak bežné.
Ako, keď Ti volá ženská, že jej nefunguje počítač (mimochodom, dost dlho som sa podivoval nad tým, prečo majú všetci Češi všetko "rozbité" než mi došlo, že je to výraz pre pokazené :-) ) a pri telefonickom overovaní problému zistíš, že to nezapla do zásuvky, pochopíš, že je zle.
Tak ma ešte napadá, že ďalšia módna vlna, ktorá pravda prerástla v dosť veľkú a masovú záležitosť, s názvom Apple, sa na mňa tiež nenalepila.
A nie je to len preto, že som pracoval v servise, ktorý v tom čase v ČR ako jediný jablčné veci opravoval. aj keď, keď vidíš do hrnca ako sa to varí, niekedy sa Ti to jedlo, ako by som to, znechutí :-)

4.) Jaký operační systém používáš na svém počítači, mobilním telefonu a jaké hlavní aplikace na nich používáš?
Na notebooku je to jednak W XP a na druhom W Vista (dlho tam už nebude, chystám sa na zmenu, chudák DELL. :-) )
Na mobiloch je to mišmaš :-)
Ešte stále občas zapnem HTC Typhoon (Orange SPV-500) s WM v predpotopnej verzii, donedávna to bola Nokia E90 s jeho Symbianom (dúfam, že dobre slúži v rodine @hukkv ).
Potom je to Symbian ^3 v C7 taktiež od Nokie (ktorú si nechávam už len z dvoch dôvodov: po update na Symbian Anna má NFC a hlavne, je na nej funkčná asi najlepšia aplikácia pre #4SQ a Twitter, ktorú som kedy poznal, Gravity (veľké poďakovanie patrí @Janole) , nebyť toho, zbavím sa Symbianu úplne).
Dlho som ostával verný práve Symbianu, ale na #kviff som ulovil @Vodafone_CZ opicu (@AuditNoMore) a pre kamarátku ( #tojepoklad ) vyhral Vodafone 858, kedy som sa s ním kúsok hral, aby som jej, ako užívateľ Symbianu vedel prípadne pomôcť a poradiť a to som nemal robiť :-).
Zapnúť Android telefón a hrať sa s ním znamenalo zamilovať sa do neho. :-)
U @sotik som ihneď zadovážil HTC ChaCha, ktorý putoval chvíľu na to opäť k #tojepoklad (a V858 k radosti jej sestry k nej), až som sa zaparkoval u HTC Desire HD, bohužiaľ (alebo skôr vďakabohu) ide o tzv. brandovaný telefón poľského Orange, takže oficiálne je v ňom stále len Android vo verzii 2.2 Froyo a není ani jasné, kedy a či vôbec, bude update na GingerBread, čo spolu s veľmi slabou výdržou baterky u pôvodného systému ma dotlačilo k experimentom a momentálne si v ňom užívam alternatívnu ROM v prevedení Android Revolution HD v. 5.2.6 s mierne upravenou UI pomocou Kalagas Mixed Theme GB AR.
Pri pohľade na môj zoznam aplikácii, ktoré mám v Desire HD nainštalované, by niektorým stáli nie len vlasy od hrôzy, naplno si užívam toho, že vnútorná pamäť je skutočne veľkorysá, čo do priestoru a tá moja "cihlička" zvláda toho dosť. Nikoho neprekvapí prítomnosť FOURSQUARE, TweetCaster Pro, PubTran a to rovno na zamykacej obrazovke. Odráža to , že som dosť často na cestách a prezrádza zároveň moje najpoužívanejšie aplikácie.
Mám ale rád tiež aplikácie Plane Finder a LiveATC, vďaka tej prvej viem, čo mi lieta nad hlavou, tu druhú používam namiesto scannera pre leteckú prevádzku.
Obľúbil som si tiež RETOUCH, ktorá, na to, že je to len mobilná aplikácia, dokáže doslova čary, a to doslova. :-) Stačí sa pozrieť na http://picplz.com/76DL vs. http://picplz.com/72dJ a každý pochopí.
O moje pohodlie sa stará LOCALE v kombinácii s rôznymi plug-in keď automaticky mení nastavenia Desire HD podľa mnou definovaných pravidiel.
Mohol by som takto pokračovať ešte dlho, ale asi by tento článok nevyšiel ani za pol roka, keby že sa pustím do vymenovávania všetkých aplikácii, ktoré používam v mobiloch a popisu, čo mi prinášajú a prečo ich mám rád.

5.) Jaké sociální sítě využíváš, jak a proč? Používáš je stejně na počítači i mobilním telefonu?
Preč sú doby, keď som mal profil na azet.sk :-)
Dokonca, od mojich narodenín aj mnohými zatracovaný Facebook utlmím do tej miery, že na neho nebudem vôbec nič publikovať, nechám si existujúce konto len kvôli pár ľuďom, ktorých na Twitter asi nedostanem, alebo len ťažko.
Google+ mám, ale tak nejako len z povinnosti, nežijem na ňom.
Takže neprekvapí, že Twitter je môj hlavný "otravovač okolia" :-)
BTW: môj prvý tweet nesie dátum 01.05.2011 a za niekoľko dní dosiahnem 4k tweetov, čo dáva tušiť, že som blázon.
Foursquare je potom taká čerešnička na torte, lahôdka, ktorú si doprajem. Keď si ma niektorí ľudia na ňom pridali do kamarátov, trpko to oľutovali, lebo keď do tej doby boli v leaderboard na prvom mieste, obvykle už potom ani náhodou. Dáva to tušiť, že aj tu som dosť aktívny, aj keď nie až tak, ako niektorí, čo majú napr. 270 starostov a stovku odznakov.

6.) Máš na internetu vlastní projekty? Představ nám je.
Tu musím všetkých sklamať, dokonca aj môj starý blog je zakonzervovaný niekde v roku 2007, aj keď, niečo v hlave mám, začnem s tým, že opäť budem písať na blog (áno, v slovenčine, aby ma češtinári nezožrali), ale myslím, že môžem sľúbiť, že do roka a do dňa nejaký projektík odo mňa na internete nájdete.

7.) Jak se Tvoje rodina dívá na Tvoje zájmy a záliby kolem moderních technologií?
Keďže som slobodný, nemusím nikomu vysvetľovať, prečo toľko času trávim u počítača/mobilu. Takže dúfam, že moja prípadná budúca rodina bude mať so mnou v tomto pochopenie :-)

8.) Tvoje další zájmy?
Neprekvapí záľuba v cestovaní. Dosť ľuďom pijem krv s LIVE (taký luxusný názov pre bohapustý SPAM) a tak to nemusím príliš rozvádzať. Ale pre pochopenie toho, ako moc som blázon stačí napísať, že za 3 dni som schopný po ČR najazdiť vlakom takmer 4000km len tak, lebo sa mi chce :-)
Kedysi som skĺbil príjemné s užitočným, a v rokoch 2000-2001 som trávil 6-7 mesiacov z roka vo vlaku, aj vďaka lístku InterRail, ktorý za veľmi rozumnú cenu umožňuje neobmedzené cestovanie vlakom po celej Európe na mesiac.
Dá sa povedať, že toto už len ťažko prekonám. Večer z Prahy, ráno v Amsterdame, vybaviť čo je potreba, popoludní voľno, večer do vlaku, aby som ráno bol v Zurichu, dať si sprchu, vybaviť všetko potrebné, večer do Ríma, odtiaľ do Viedne, pauza 1-2 dni, potom do Paríža, Londýna... Ach áno, kde sú tie časy...
V horizonte roka, dvoch by som si rád zaspomínal na tieto časy praktickou spomienkou, aspoň na 2 mesiace vo vlaku, včas o tom bude Twitter vedieť a určite sa nájde niekto, kto sa ku mne pridá :-)
Pre tých, čo to nechápu, mám rád vlaky. A aj, keď ma im #StudentAgency ukradli, aspoň čo do bežnej prepravy po ČR a dnes je taký týždeň vo vlaku skôr sviatok, bude to za pár dní opäť SA, resp. #RegioJet kto ma opäť do vlaku i v ČR vráti. Zatiaľ teda medzi Prahou a Ostravou.

9.) Je ve Tvém okolí hodně lidí s podobnými zájmy?
Pokiaľ ide o mobily a moderné technológie, tak áno.
Pokiaľ ide o cestovanie a vlaky, tak to už je vzácnejšie, ale pár takých nadšencov sa nájde.

10.) Je něco, co bys nám o sobě řekl a na co jsem se nezeptal?
Mnohým vŕta hlavou, čo to vlastne robím, že neustále som na cestách.
Ono to tak nevyzerá, ale ja medzitým dokonca aj pracujem.
Oficiálne tomu hovorím "Freetimer".
Aby som to vysvetlil, mám nejaké brigády, z ktorých dokážem vyžiť, aj keď už z princípu, keďže ide o DPP/DPČ to nemôže byť celkom ideálne, ale mám voľno keď potrebujem, kedy si zmyslím, a zatiaľ som tomu bol rád.
Cez to všetko, som aktuálne v procese hľadania si stálej práce na HPP, aj keď to bude znamenať, že sa budem čiastočne musieť (s najväčšou pravdepodobnosťou) vzdať výhody, že si môžem plánovať program ako sa mi zachce.
Nie je to len preto, že ide zima :-))) ale predovšetkým preto, že je na to opäť vhodný čas a chcelo by sa to už konečne usadiť :-)
Len k mojej smole, aj keď v CV jasne uvádzam, že o to nemám záujem, 99% ponúk je v bankách (ďakujem, to už vážne nie), poisťovniach (to si ako vážne niekto myslí, že budem chodiť od domu k domu a ponúkať hypervýhodne (pre poisťovňu) zmluvy?) a pod., personalisti jednoducho nevedia čítať.
A keďže asi len ťažko nájdem takú prácu, kde by som mohol v dosť veľkej miere cestovať, tak to bude pravdepodobne niečo obyčajné, uvidíme :-)

Děkuji za rozhovor

Předchozí rozhovory zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat