motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

17.9.11

10 otázek pro ... @lukys

Ahoj, vítám vás u dalších 10 otázek pro ... Věřili byste tomu, že už za sebou máme tři desítky rozhovorů? Dnes bych vám rád představil geeka a nerda celou jeho duší. Duše to není vůbec černá, naopak hraje všemi barvami! Ještě jednu pikantnost vám na něho prozradím. Je to člověk, který nejvíce dává RT mým tweetům. Takového čtenáře si musím hýčkat! :D



1.) Ahoj, jak se jmenuješ, kolik Ti je a odkud jsi?
Ahoj, táhne mi na 30 (fyzicky, duševně skáču mezi 15ti a 90ti), na internetu jsem známý pod přezdívkou "lukys", případně pod jejími různými mutacemi. Ano, přezdívka je to hodně běžná, a nijak originální, ale vzhledem k tomu, že jsem majitelem domény lukys.net (ne, nekoukejte se tam, nic na té doméně momentálně není :) ), jsem lukys na Facebooku, Twitteru, Steamu, Xfiru, a dalších sítích, a že vám strýček Google při dotazu na tento nick najde hlavně mě, tak určitě budete souhlasit, že na tu přezdívku mám trošku větší právo než ostatní :) Většinu svého života žiju a bydlím v Praze, momentálně na Praze 4. Pár let jsem žil i kousek za Prahou, a velkou část svého dětství a puberty jsem strávil někde na chatě daleko od Prahy. Město miluju, ale stejně tak dobře se cítím někde na vesnici, kde dávají lišky dobou noc, nebo někde v lese na čundru. Každé má něco, proto to rád v rámci možností rád střídám.

2.) Jak jsi se dostal k internetu a všemu kolem něj?
Ten důležitý zlom nastal asi v mých sedmi letech, když táta z ciziny přivezl Atari 800 XE. Hrál jsem na něm, programoval, zkoušel všechno možné. O nějaký ten rok později jsem začal trávit čas u táty v kanceláři, to byla doba DOSu a Windows 3.11 a Prince of Persia :) U něj jsem nejspíše i poprvé viděl internet. Pak přišly všechny možné kroužky programování, práce s počítačem a podobně. Svoji počítačovou pubertu jsem trávil převážně po internetových kavárnách (primárně chaty, jinak lezení všude možně po internetu), počítačových hernách, a kamarádech. Protože vlastní počítač jsem neměl, dokud jsem si na něj částečně nevydělal a nenašetřil, tak jsem se vlastního, vlastnoručně postaveného počítače dočkal až někdy mezi 18-20 lety, nepočítám-li starý tátův notebook Leo Designote (bílý, s trackballem, 486 DX4 100 MHz, 8 MB RAM, 1 MB video RAM, disketová mechanika). V současné době a vlastně mnoho posledních let, je pro mne internet nedílnou součástí života. Jsem na něm prakticky celý den. Není to závislost, je to prostě o té chuti ho vy/používat. Mít tu možnost, tak se k němu připojím stejně, jako je plod připojen k matce pupeční šňůrou :) Mít k dispozici cokoliv z internetu při pouhém pomyšlení, to je ostatně asi přáním každého sci-fisty a nejspíše i většiny geeků/nerdů :)

3.) Jsi fanoušek moderních technologií, jaké používáš?
Jsem, a asi by se to dalo klasifikovat jako určitý druh poruchy :) Jsem beznadějný nadšenec do snění a sci-fi, a kéž by vše to, co si člověk vysnil / zná ze sci-fi šlo přenést do reality. Ač těžce nesnáším jakékoliv rýpání do sebe doktorama, a zubaře extrémně, kdyby byla jakákoliv možnost kybernetických implantátů, bio vylepšení, a podobných věcí, jdu do toho hned. Existovat nějaký port alá Matrix a virtuální realita, nebo systém náhradníků, jako ten ve stejnojmeném filmu s Brucem Willisem, dal bych za to i duši. Nebo alespoň mít peníze na ty nejmodernější reálné technologie....
Ale realita je taková, že doma mi na stole pomalu stárne můj PC důchodce, vedle něj se válí iPhone 3GS 32 BG black neJB, samozřejmostí je domácí Wi-Fi, O2TV na nechutně staré TV. Rád bych v nejbližší době PC upgradoval. Pokud za to bude stát, tak hodlám jít do iPhone 5, a v nejbližší době snad pořídím domácí MacBook. Mimo spousty dalších věcí, které bych si rád časem pořídil, plánuji do budoucna určitě iPad, a možná i Kindle. Časem bych si doma chtěl vytvořit něco jako "inteligentní domácnost", ale to je hudba vzdálené budoucnosti.
Samozřejmě, pokud mám možnost si osahat jakoukoliv novinku nebo novou technologii, tak bych za to pomalu i zabíjel :) Na internetu jsem neustále, buď doma, nebo v práci, nebo z iPhonu. Jednou za čas si ale rád od všeho a všech odpočinu. Nedělá mi problém být offline. Ale online jsem rád, mám pořád potřebu mít přísun informací všeho druhu, od drbů po informace o technologiích.

4.) Jaký operační systém používáš na svém počítači, mobilním telefonu a jaké hlavní aplikace na nich používáš?
Doma na stolním PC mám Windows 7, v práci Windows Vista (plus hromada linuxů ve VMware), na MacBooku Mac OS X Snow Leopard a Lion. Na iPhonu samozřejmě iOS, teď 4.3.5, bez jailbreaku. Na PC doma jednoznačně nejvíce používám Firefox (v současnosti ve verzi 3.6.X. Nesdílím nadšení v dostizích o to, který z browserů bude mít větší číslo, navíc v nových verzích zatím nefungují hromady doplňků). Tomu občas sekunduje Google Chrome, často v anonymním módu, a ještě častěji navíc v sandboxu, pokud se toulám po temných zákoutích internetu :) Hodně jsem si oblíbil TweetDeck. Facebook a Google+ nejraději provozuji přes webové rozhranní (na iPhonu ofiko aplikace). Na maily používám Thunderbirda. Pro ICQ a Jabber používám QIP Infium, jediný klient, který mi alespoň trošku vyhovuje. Na IRC používám YChat. Jinak samozřejmostí jsou MS Office, konkrétně 2007, Adobe Reader, a další hromady softwaru, které nemá asi cenu zmiňovat. Pro lepší pocit bezpeční používám Kaspersky Internet Security. Jako vášnivý hráč samozřejmě používám Steam, Xfire, a když to nejde jinak, a musí se u hry komunikovat slovně, tak TeamSpeak. Vyjímečně pustím i Skype, ale i přes ten spíše raději píšu, než mluvím.
V práci používám téměř ten samý software, akorát tam samozřejmě nehraji, a používáme jiný bezpečnostní software. Často musím používat i Internet Explorer - konkrétně verzi 8, ve VMware i ty ostatní.
Velice jsem si oblíbil aplikaci OneNote, která je součástí MS Office 2007, a kterou hojně využívám doma i v práci.
Na služebním Macu používám v 99% aplikace dodávané se systémem, má práce na něm se zaměřuje trošku jiným směrem.
Na iPhonu nejvíce používám asi iPod aplikaci :D Jinak samozřejmě ty "sociální záležitosti", takže ofiko aplikace pro Facebook, TweetDeck pro Twitter (i když tady občas používám i ofiko aplikaci a TweetBot), ofiko aplikaci pro Google+ a Foursquare. Pro ICQ, jabber, Skype a podobné "kecálky" mám IM+ Pro, Fring, ofiko Skype. Pak ještě Viber, PingChat!, WhatsApp Messenger. Protože jsem sklerotik, a rád si vše poznamenávám, tak mám Notify Me for iPhone a Awesome Note. Kvůli počasí používám WeatherPro, kvůli MHD nejčastěji Connections, na svátky a narozeniny používám iSvátek a Svatek, a pak hojně využívám standardní aplikace jako Kalendář, Hodiny na buzení, a mailový klient. Fotím také stále tou standardní aplikací, ač mám i hromadu lepších z AppStoru. Safari jsem vyměnil za iCabMobile. Docela mě baví geocaching, ten provozuji přes oficiální aplikaci. Mimo těchto, které používám nejvíce, používám spousty dalších aplikací, ale to by byl na samostatný článek (ke kterému se snad někdy dokopu :) ) Hry hraji sem tam nárazově (platí pro PC i iPhone), oblíbených jich mam docela dost, bylo by to na dlouho, stejně jako u aplikací :)

5.) Jaké sociální sítě využíváš, jak a proč? Používáš je stejně na počítači i mobilním telefonu?
Vyzkoušel jsem a vyzkouším skoro každou, takže mám profil všude možně, sítí tedy používám hodně, ale častěji jen svatou trojici Twitter, Facebook, a Google+. Jednoznačně nejvíce využívám Twitter, který mám nejraději. Jde mi hlavně o novinky z oblasti IT a techniky, zajímavosti, a zprávy, které se zde dozvím dříve než lidé mimo Twitter. Poslední dobou se z něj stává tak trošku chat, bohužel. Jsem sice rád, že se vytvořila skupina lidí, s kterými si hodně rozumím, ale na druhou stranu to tu službu degraduje na obyčejného IM klienta :) FB mám pro kontakt s rodinou a přáteli, zde se vyskytují lidé, které znám osobně, většinou hodně dlouho, pak několik dlouhodobých známých z internetu, a pár vyjímek, které jsem sice ještě osobně poznat nestihl, ale mám to v plánu :) FB využívám hlavně pro informace, co se u koho děje, co se komu zrovna honí hlavou, skvěle se tam řeší akce a srazy, a jednoduše se tam sdílí fotky, které nechcete sdílet úplně veřejně na internetu. Lidi, které si na FB přidám hodně filtruji. Nicméně, i to ztrácí poslední dobou trošku na významu vzhledem k tomu, že na FB vlastně jen retweetuju tweety z twitteru. Google+ mě zaujal tím, že si víceméně vzal to nejlepší z Twitteru i Facebooku. V současné době se tam pořád víceméně rozhlížím, sem tam něco přispěju, ale spíše konzumuju, a čekám, co se z něj časem vyklube :) Kdysi dávno jsem hojně navštěvoval libimseti.cz, tehdy to býval takový chudší český facebook :) Na tomto portálu jsem strávil spoustu času - hlavně na diskuzích, poznal spousty fajn lidí (mnoho z nich znám dodnes i mimo LBST), a tehdejší tématické srazy v Duplexu bývaly super akce. To, co z toho serveru zbylo dnes, je jen takové umírající torzo... Ale co potěší je to, že i po těch letech mě sem tam na netu a někdy i v klubu někdo pozná, a ptá se mě, jestli jsem ten lukys z libka... :)
Na iPhonu používám nejvíce Twitter, ostatní pouze, když nejsem u počítače, a něco tam zrovna potřebuji.

6.) Máš na internetu vlastní projekty? Představ nám je.
Když nebudu počítat webové stránky, které jsem dělal, a které už nejsou v provozu, nebo těch pár věcí, na kterých jsem se malou měrou podílel, tak vlastně ne. Pár stránek je v provozu dodnes, ale není to nic, čím bych se chtěl chlubit :) Občas pomáhám kamarádům s jejich projekty, pokud mě požádají, ale to probíhá tou formou, že jim docela zkritizuji co zatím vytvořili, navrhnu v některých částech jiná řešení, a nakopnu je jiným (podle mě lepším) směrem, pokud se nechají... takže vlastně do všeho kecám, ale prakticky s ničím nepomůžu - evidentně bych byl výborný manager :D Mám svou doménu lukys.net, ovšem nejsem schopen stránky dokončit. Vždycky je rozdělám, uložím k ledu, a po čase se mi už nelíbí, a dělám je znovu... a takhle pořád dokolečka už asi pět let... :) Blog mám samozřejmě také, konkrétně lukysdotnet.blogspot.com , ale vzhledem k tomu, že si své grafomanské potřeby vybíjím hlavně na Twitteru, tak blog relativně zeje prázdnotou. Navíc teď zvažuji, jestli blog přesunu na některou ze zajímavějších služeb, jako třeba Posterous nebo Tumblr, a pak samozřejmě, až dodělám stránky, tak by se blog přesunul na ně. Takže by se dalo říct, že mým projektem jsou moje osobní webové stránky, a blog na nich :) Také koketuju s myšlenkou, že bych napsal knihu, nějaké typické sci-fi béčko, nebo spíše pro začátek alespoň pár povídek. Ale osobně si nemyslím, že na něco takového mám, navíc jsem děsný lenoch, takže se knihy nejspíše nedočkáte :D

7.) Jak se Tvoje rodina dívá na Tvoje zájmy a záliby kolem moderních technologií?
Když rodina poznala, že mě technika a IT zajímá, snažila se mě v tom odmalička podporovat a pomáhat mi. Nicméně, vlastní počítač mi nekoupili, musel si na něj z velké části našetřit a vydělat, než jsme ho měl, což ale schvaluji. Pak bylo období, kdy jsem byl ten typický blázen, který u té "bedny" pořád sedí, pořád do ní "čumí", místo aby se učil, šel ven nebo šel spát. A samozřejmě, když jsem hrál, tak to bylo řečí, to asi každý zná :) Moje rodina si vždy myslela, že to v této oblasti někam dotáhnu (a vida, spletli se :D), takže mi to víceméně dost tolerovali. Od relativně brzkého věku jsem bydlel sám, takže už mi do těchto věcí nemohl nikdo mluvit, a to trvá dodnes. Tuším, co se vám právě honí hlavou, takže v rychlosti odpovím. Ne, (stálou) přítelkyni nemám. Ano, už docela dlouho. Ano, jsem sám dobrovolně, nikoliv z donucení. Možná vám něco říká termín "singles", ten to asi vystihuje nejlépe. Ne, nejsem teplý, nejsem nikterak divný, a holek jsem měl možná více než dost. Což je asi možná důvod, proč jsem raději sám, nikdo se mi nesnaží kecat do života, z nikoho nemám nervy na pochodu, mám čas na své koníčky, přátele, a hlavně na sezení u počítače, jako každý správný zapřísáhlý IT :) Ale zpět k rodině, pro ně jsem něco jako "IT bůh", cokoliv potřebují nastavit/opravit/změnit, to jim během chvilku udělám, na cokoliv se zeptají, dokážu jim vysvětlit/ukázat. Ostatně takhle mě vidí i téměř všechno příbuzenstvo, známí, jejich známí, a spousta mých přátel.

8.) Tvoje další zájmy?
Můj největší zájem, a velký relax je, když na sebe jednou za čas hodím maskáče a výbavu, a jdeme s kamarádem(y) někam hluboko do lesů, do divočiny, daleko od všeho a od všech. Lezeme po skalách, prolézáme štoly a jeskyně, užíváme si přírody, a snažíme se být její součástí. Je to prostě jen příroda a my, žádná technika, telefony, nic. Svým způsobem je to často i adrenalin, protože jste závislí jen sami na sobě, případná pomoc je dost daleko. Kdo zná oblast Velké a Malé Ameriky v Srbsku poblíž Karlštejna, tak tam se vyskytuji nejčastěji a nejraději, tak mě tam máte možnost potkat, pokud mě tedy budete schopni najít :)
Mezi moje záliby patří samozřejmě všechno okolo počítačů, techniky a her (počítačové, stolní, i takové ty "geekovské", jako např. M:TG), spánek, jídlo, přátelé, hospody a kluby. Miluju muziku, kterou poslouchám téměř pořád, když je čas, a je co, tak čtu, nejvíce sci-fi, fantasy, technické knihy, ale jinak přečtu téměř vše. Když si najdu chvilku, tak rád kouknu na film nebo seriál. Jako každý správný chlap rád koukám po holkách, flirtuju, a samozřejmě poznávám nové lidi, a děsně rád si povídám, s kýmkoliv, kdykoliv, kdekoliv :) Sporty poslední dobou hodně zanedbávám, chtěl bych se zase vrátit k pravidelným návštěvám posilovny, protože moje fyzická kondice vzala nenávratně do zaječích :) Chtěl bych pravidelně chodit běhat, zase hrát volejbal a ping-pong jako na střední, a chodit na in-liny častěji jak jednou za rok :) Miluju procházky, nejlépe v noci a o samotě jen s muzikou, dobře se při nich přemýšlí. Občas provozuju military airsoft a paintball. Jednou za čas si "zageocachinguju". Moc rád a často sním a přemýšlím, nejraději bych se z těch mých představ a snů ani nevracel do reality :) Hodně mě zajímá psychologie a sociologie, jsem ale spíše takový samouk a pozorovatel. A ač jsem někdy až extrémně společenský člověk, tak děsně, ale opravdu DĚSNĚ miluju samotu...

9.) Je ve Tvém okolí hodně lidí s podobnými zájmy?
Co se týká IT, tak mám mezi svými přáteli zastoupeny všechny typy uživatelů, od naprostých BFU, po opravdové typické "ajťáky". A samozřejmě pro každý ze svých četných koníčků mám nějakého "kumpána", nebo dokonce celou bandu.

10.) Je něco, co bys nám o sobě řekl a na co jsem se nezeptal?
Určitě všechny musím upozornit, že jsem děsně ukecaný, což se projevuje i v písemné formě :) Jinak bych toho o sobě mohl asi říct ještě hodně, ale otázkou je, jestli by to někoho vůbec zajímalo :D
Každopádně bych ti chtěl za tento "otázkový seriál" poděkovat, a hlavně ti poděkovat za to, že jsi vyzpovídal i mě, dal jsi mi na chvilku příjemný pocit, že jsem celebrita, s kterou někdo dělá rozhovor :)

Děkuji za rozhovor

Předchozí rozhovory zde.

1 komentář:

  1. Děkuji moc za velice krásné psaní. Třeba já jsem si také vzpomněl na to, jak moje děti teď, nebo už pár let zpět vytáhly maskáče a začaly všude po lesech lítat... Úplně se mi to vrátilo z toho mládí až jsem z toho byl vlastně docela dojat. Na druhou stranu tady máme klid a je to moc fajn... :)

    OdpovědětVymazat