motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

22.7.11

Dát přednost není srabárna

Rád bych se zamyslel nad něčím, co se mi stalo dnes nad ránem. Berte to prosím z pohledu řidiče několikatunového kolosu.

Nejprve jen něco málo informací. Prázdná souprava (tahač + návěs) váží 15tun. Při stejné rychlosti s osobním autem, je brzdná dráha několikrát delší. Při vzrůstající hmotnosti nákladu se prodlužuje. To by měl vědět každý řidič, který se na silnici pohybuje. Bohužel tomu tak vždy není.

Jezdím už mnoho let. Mám najeto mnoho desítek tisíc km. Možná už i milion, nepočítám to. Mám rodinu. Vím, že jezdím s rozvahou. Dávám pozor na vše, co se dělem kolem mne. Ale přesto se dostávám do situací, kterým se říká krizové.

V Plané nad Lužnicí je celkem obyčejná křižovatka. Leč napojuje se na hlavní tah. Protože je tam doprava v ranních hodinách poměrně hustá nechávám si od auta před s sebou větší rozestup. Je jedno jestli to je náklaďák nebo osobák. U náklaďáků je to horší, že přes něj nevidím. To samé auta za mnou. Oni neví co se děje předemnou.

A tam se to stalo. Vlastě se to tam děje každý den. Auta vyjíždějící z vedlejší se snaží za každou cenu zařadit mezi auta na hlavní. Viděl jsem, že tam stojí řidič, který evidentně pospíchal. Znáte takové to poškubávání autem, kdy se řidič snaží být připraven vyrazit. On viděl, že mám před sebou mezeru, ale už si neuvědomil, že za mnou jedou další auta. Vjel tam. Prostě neodhadl moji rychlost. Bylo to o chlup. Měl štěstí, že jsem byl prázdný a zrovna tam bylo sucho. Žádná omluva, nic. Podotýkám, že auto v protisměru také měla co dělat. Prostě klasické nedání přednosti v jízdě.

Před Benešovem podobná situace. Jen z vedlejší silnice vyjížděl autobus. Protože v protisměru nic nejelo, přibrzdil jsem a blikl, že ho pouštím. V tu chvíli vedle mne auto. Předjíždělo. Přes plnou čáru. Opět krizová situace, protože autobus se už rozjel. Dobře to dopadlo, autobus stačil zastavit. Troubení a vztyčený prostředníček z předjíždějícího auta.

Jaký je rozdíl v těchto dvou situacích?

Žádné komentáře:

Okomentovat