motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

8.10.11

10 otázek pro ... @pavlosji

Dnešních 10 otázek pro ... jsem velmi rád položil mému kamarádovi a kolegovi, Pavlovi Jiráňovi. Pavel, je stejně jako já, řidič kamiónu. Nezapadá sice tolik do kategorie "geek", přesto je velkým nadšencem moderních technologií. Proto jsem rád, že se mi ho podařilo k odpovědím přemluvit. Ze začátku namítal, že nemá co čtenářům nabídnout, ale já myslím, že má.


1.) Ahoj, jak se jmenuješ, kolik Ti je a odkud jsi?
Jmenuji se Pavel Jiráň, narodil jsem se v druhé polovině minulého století. Pro upřesnění, psal se prosinec roku 1969. Tedy jsem starší pán, který má své neduhy a vrtkavé nálady. Ovšem to se dá v tomto pokročilém věku předpokládat.
Po několika destinacích jsem se dostal do Liberce. Žiju tady už 18 let a myslím, že už to měnit nebudu. Snad jen v případě, že bych měl možnost přestěhovat se do N.Y. či L.A.

2.) Jak jsi se dostal k internetu a všemu kolem něj?
Tak to je celkem vzdálená historie. Myslím, že se psal rok 1994-5. Kamarád na svém počítači předváděl jak se dostane na internetové stránky americké univerzity. Nevěřil jsem, on předvedl a já byl okouzlen, naprosto fascinován. Tenkrát jsem se rozhodl, že to taky jednou budu mít. Žel, trvalo to déle, než jsem se propracoval k prvnímu vlastnímu PC. Přeci jen, cena tenkrát a dnes se nedá porovnávat.

3.) Jsi fanoušek moderních technologií, jaké používáš?
Fanoušek moderních technologií..... Co je to moderní technologie? PC, mobilní telefon, notebook, navigace......? Ano. Pokud jde o tyto vymoženosti doby, tak ano. Jsem jejich velký fanoušek.
Používám  všechny jmenované. Mobilní telefon - Google Nexus S, PC značky Acer a notebook Sony Vaio. Navigaci v PocketPC, se software TomTom.

4.) Jaký operační systém používáš na svém počítači, mobilním telefonu a jaké hlavní aplikace na nich používáš?
Takže....... Na stolním, obstarožním PC staré dobré Windows XP. Nemohu si pomoct, ale ten systém byl prostě dobrý.
S mobilním telefonem to bylo ve znamení hledání. Začal jsem, jako snad každý, nějakou “ hloupou” Nokií, pak přišel na řadu Symbian ( už tenkrát mi lezl krkem ), potom jsem nadšeně přešel na PocketPC a jejich Windows Mobile. Ty jsem využíval dlouhou dobu a vlastně ho jako navigaci užívám dodnes. Pak přišel čas na změnu. Patřím mezi lidi co musí vyzkoušet všechno, takže jsem si koupil s velkou radostí iPhone. Měl jsem z něj ohromnou radost......trvala asi tři dny.....jenže...... co to sakra je? Proč to neumí běžné věci, které HTCčka umí úplně normálně? Nebudu to nějak prodlužovat......za 13 dní jsem ho s velikou radostí prodal. ( zdravím příznivce iPhone ) Takže jsem se vrátil opět k Windows Mobile. Po nějaké době přišla opět chuť na změnu. Tentokrát padla volba na BlackBerry. Musím říct, že to byla dobrá volba. Naprosto úžasný hardware, rychlost, spolehlivost....prostě BB. Jediná chyba BB byla ta, že ho výrobce nechrání před zloději. Musel jsem si koupit nové, ale jak to tak bývá, přišel čas na změnu. Začal jsem s Androidem a používám ho stále. Zatím nepřišel čas na změnu.
Notebook běží na Windows 7. Jsem s ním naprosto spokojen. Občas používám Linux, ale opravdu jen občas.
Teď si pohrávám s myšlenkou koupit si MacBook, ale odrazuje mně cena.

5.) Jaké sociální sítě využíváš, jak a proč? Používáš je stejně na počítači i mobilním telefonu?
Sociální sítě....to je otázka.......jak na to?
Předně musím podotknout, že jsem solitér.
Asi jako téměř každý  jsem používal Facebook. Ovšem nikdy jsem se nedopracoval ke stovkám přátel. Dnes musím konstatovat, že naštěstí. Myslím, že sociální sít jakéhokoliv typu předběhla dobu. Nebo lépe řečeno.....lidé je neumí používat. Takže v nadšení jsem kamarádům potvrzoval přátelství.....četl jejich rádoby vtipné statusy....postupně žasl nad tím co všechno z toho člověka leze za hovadiny.....rozčiloval se......začínal nesnášet.....odstraňoval je z přátel......měnil názor na konkrétní lidi......začal se vyhýbat rozhovorům s nima........až skončilo naše kamarádství. Nejedná se o jeden případ, žel. Dnes sice používám Facebook, ale pouze s rodinou a asi 10 lidma, kteří jsou normální.
Dnes mám ve velké oblibě Twitter. Obzvlášť některé lidi z něj. Paradox je, že je ani fyzicky neznám. To nic nemění na faktu, že rád čtu jejich “ tvíty”.
Také využívám Foursquare. Trochu mi leze na nervy, že většinou jsem všude jako druhý, zejména na místech, kde si myslím, že už fakt přijde hláška- you are mayor -, ale to je prostě život.
Dostihl mně i Google+, který mi zatím docela vyhovuje. Chci věřit tomu, že se to nezvrhne kamsi na cestu Facebooku.

6.) Máš na internetu vlastní projekty? Představ nám je.
Své vlastní projekty dnes už nemám. Jednu dobu jsem psal blog, ale to je dnes historie. Používám internet jako bezednou studnici informací. A že jich tam je! To byl asi důvod mého okouzlení z internetu. Informace, informace, informace......

7.) Jak se Tvoje rodina dívá na Tvoje zájmy a záliby kolem moderních technologií?
Myslím, že když zrovna nepřijdu s tím, že si musím koupit tu či onu věc, tak s pochopením. V případě, že se jedná o koupi nového telefonu, notebooku atd, už to tak veselé není. Jen musím podotknout, že se to týká jen mé ženy. Dcery nové telefony, atd., rády vítají. Už jen pro to, že je jasné, že ten starší dostanou. Vzhledem k tomu, že se snažím jít s dobou a kupuji si highend přístroje, znamená to, že budou mít opět nějakou velice kvalitní hračku.

8.) Tvoje další zájmy?
Moje další zájmy? Jednoznačně hudba! Provází mě po celý můj život. Dříve jsem byl zaměřen pouze na metal a jeho odnože, dnes mám široký záběr. Neberu hudbu jako kulisu, ale prostě jí poslouchám. A když něco poslouchám, tak dost hlasitě. Nesmím slyšet nic rušivého kolem. Rozeznám od sebe spoustu kapel, znám jejich alba, texty, obsazení......konkrétní muzikanty poznám podle stylu hry na nástroj v jakékoliv jiné kapele či nějakém projektu.
Pak jsou to knihy. V tištěné či elektronické podobě. Mám rád ( možná je to divný ) ruskou literaturu. Jsou to skvosty. Pan Dostojevskij, Tolstoj.......myslím, že by každý měl přečíst alespoň jednu jejich knihu.
Potom je to americká Beat Generation.....Kerouac, Ginsberg......Bukowski ( ano je to prasák ) atd. A protože jsem člověk zaměřený na fakta, takže literaturu faktu a historii. Vyhovují mi knihy kde jsou data, místa, události.
Taky filosofie a náboženství. Jsem fascinován židovským národem, jejich postoji k životu.....
Ať někdo chce či nechce, náboženství je součást naší kultury a proto je třeba o tom něco vědět.

9.) Je ve Tvém okolí hodně lidí s podobnými zájmy?
Snažím se stýkat s lidma stejného ražení jako jsem já. Musím si s nima mít co říct. Ne vždy se to povede, ale lidi, které bych označil za kamarády, mají stejné zájmy. Bohužel jich moc není.

10.) Je něco, co bys nám o sobě řekl a na co jsem se nezeptal?
Já myslím, že už jsem toho tady řekl opravdu dost. A není můj styl někoho nudit či otravovat.

Děkuji za rozhovor

Předchozí rozhovory zde
.

Žádné komentáře:

Okomentovat