motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

11.6.11

10 otázek pro ... Jan Prax @j3ndys

Tohoto chlapíka jsem na Twitteru poznal těsně před koncem jeho studií na VŠB-TU Ostrava. Pak se přestěhoval do Prahy za přítelkyní, pořídil si psa (retrievera) a psal a píše stále zajímavé tweety. Stále se nám nedaří se sejít někde u pivka a pořádně poklábosit. Několikrát jsme se už těsně minuli. Proto jsem rád, že si na 10 otázek pro ... našel chvíli a odpověděl Jan Prax @j3ndys.


1.) Ahoj, jak se jmenuješ, kolik Ti je a odkud jsi?
Ahoj, jmenuji se Jan Prax a letos mi bylo čtvrtstoletí. Na internetu vystupuji pod přezdívkou j3ndys. Pocházím z východních Čech z města jménem Česká Třebová. Pokud jezdíte vlakem po našem hlavním koridoru jezdíte přímo kolem našeho domu. Do Třebové se vždycky rád vracím, ale posledních 6 let se tam objevuji opravdu jen vyjímečně. V červnu už to bude rok co bydlím v Praze (to to letí) a předtím jsem 5 let studoval v Ostravě. Do našeho hlavního města jsem šel za přítelkyní a také kvůli práci.

2.) Jak jsi se dostal k internetu a všemu kolem něj?
Dění okolo počítačů a techniky mě lákalo už od dětství. První počítač, který jsme dostali na hraní, měl jednobarevnou obrazovku a neměl ani pevný disk. Za to měl dvě 5.25" disketové mechaniky. Jmenoval se Robotron (nějak takhle to vypadalo). První normální PC jsme domů pořídili když jsem byl asi ve 4. třídě a potom jsem se počítačů už nezbavil. Doba mobilních telefonů přišla pár let potom (než ta doba přišla, zajímal jsem se a doma měl, díky dědovi vysílačku). Dříve mě bavilo neustále měnit telefony, takže jsem jich měl už asi 17. Internetové připojení doma jsem měl až na střední škole a naštěstí to nebylo přes telefon. Takže dobu vytáčených připojení jsem zažil jen u kamarádů. Ze začátku pro mě byl internet hlavně Xchat, ale postupem času jsem se začal zajímat i o programování apod. Ale bohužel jsem na to díky oboru, který jsem studoval neměl tolik času.

3.) Jsi fanoušek moderních technologií, jaké používáš?
Ano považuji se za fanouška moderních technologií a velmi mě baví sledovat jejich vývoj. Nedělalo by mi problém kupovat si každý měsíc něco nového, ale můj účet má jiný názor :) Momentálně jsem majitelem notebooku, mobilního telefonu HTC s Androidem a čerstvým majitelem elektronické čtečky Kindle. Nic moc, že? Ale pokrývá to veškeré mé potřeby.

4.) Jaký operační systém používáš na svém počítači, mobilním telefonu a jaké hlavní aplikace na nich používáš?
Na počítači mi běží Windows 7, se kterými jsem spokojený. Zkoušel jsem linux, ale neoslovil mě. Asi by mě stálo moc času, než bych si na něj zvykl a sehnal náhradu za aplikace, na které jsem zvyklý. A za to mi to nestojí. U počítače trávím veškerý čas v práci a doma už se raději věnuji jiným věcem. Ve svém HTC Desire mám Android. Jsem spokojený jak s telefonem tak s jeho OS. O ničem jiném zatím neuvažuji, protože jednoduše nemám důvod. Vše co potřebuji telefon i Android zvládají na jedničku.
Pokud už jsem doma na počítači, tak hlavně kvůli fotkám, které si zde třídím a upravuji, popř. nahrávám na různá místa na netu. Z toho plynou i používané aplikace. Prohlížeč Google Chrome, na fotky Zoner, ke komunikaci Miranda a pro sociální sítě TweetDeck. Doma už mám naštěstí počítač opravdu jen pro zábavu.
Na mobilu nejvíce využívám aplikaci TweetDeck pro přístup k Twitteru, pak oficiální Facebook a Foursquare aplikaci. V autě Waze, na poznámky Catch notes. Často se mi také hodí Google maps samozřejmě se spuštěným Latitude.

5.) Jaké sociální sítě využíváš, jak a proč? Používáš je stejně na počítači i mobilním telefonu?
Využívám asi klasiku jako ostatní. Takže Facebook, Twitter, Foursquare, Waze, Last.fm a Latitude.
Facebook využívám pro komunikaci s přáteli, se kterými nemám možnost se stýkat tolik jako dříve a také pro domlouvání různých akcí a setkání s nimi. Twitter beru jako zdroj informací a také jako místo pro komunikaci a poznání se s lidmi s podobnými zájmy jako jsou ty mé. Foursquare je pro mě spíš zábava. Také se hodí v případě, kdy hledám poblíž nějakou restauraci, či hospodu a chci předem vědět do čeho jdu (vlastní zkušenosti lidí jsou k nezaplacení). Mnohokrát se mi to už vyplatilo.
Většinou tyto sociální sítě využívám a prohlížím z mobilního telefonu. Je to jednodušší a rychlejší. Když už jsem na počítači, tak jsem si oblíbil pro Twitter i FB aplikaci TweetDeck. Do Waze se na PC vůbec nehrabu, protože je to něco šíleného (nebo alespoň bylo).

6.) Máš na internetu vlastní projekty? Představ nám je.
Neříkal bych tomu zrovna projekty, ale na pár místech zaregistrován jsem a publikuji tam svoji tvorbu. Všechny jsou přístupné z mé online vizitky na www.jendys.cz . Je tam odkaz na můj blog na Posterous, kde píšu hlavně o svých zážitcích a zkušenostech z osobního života. Žádné zázraky tam nehledejte. Dále je tam odkaz na moji fotogalerii na Picasa. Tam dávám většinu svých fotek i z různých akcí apod. Pak mám galerii na Panoramio, kam dávám fotky z míst, které jsem navštívil a přijdou mi zajímavé. Flickr momentálně dost zanedbávám.

7.) Jak se Tvoje rodina dívá na Tvoje zájmy a záliby kolem moderních technologií?
Momentálně můžu hodnotit jen postoj mojí přítelkyně. Nemyslím si, že by ji tyto moje koníčky nějak vadily, jen se na mě někdy škaredě kouká, když si před spaním pročítám Twitter, nebo něco čtu na telefonu :) Ale od doby, co jsem ji dal k narozeninám telefon s Androidem mi přijde, že už ji to tolik nevadí :) U počítače doma opravdu sedím jen vyjímečně, takže si myslím, že v tomto směru nejsem za nějakého závisláka. Vždy lidé kolem mě chápaly, že tyto věci patří mezi moje koníčky a kdy jindy bych se jim měl věnovat než ve volném čase.

8.) Tvoje další zájmy?
Těch by bylo hodně, ale času je málo. Rozhodně je to sport všeho druhu. Poslední dobou hlavně posilovna, spinning, squash, badminton a v zimě sjezdové lyžování. Pohyb je pro mě jeden z nejlepších způsobů relaxace po dnech prosezených v kanceláři u počítače. Dalším je určitě náš pes Berry. Je to zlatý retrívr a v červenci mu bude rok. Svého psa jsem vždycky chtěl, takže jsem si tohle své přání splnil chvíli potom, co jsem začal pracovat. Díky němu trávím mnohem víc času venku na vzduchu a mám ještě více pohybu. A dalším takovým větším koníčkem je focení. Nevěnuji mu sice mnoho času, ale když už se mi povede někam vyběhnout s fotoaparátem tak mě to moc baví a užívám si to. Tato radost je potom znásobena, když se mi povede udělat nějaká pěkná fotka. Občas se rád podívám na nějaký film, nebo seriál, kterými se většinou uspávám (It Crowd, HIMYM, TBBT to jsou moji favorité).

9.) Je ve Tvém okolí hodně lidí s podobnými zájmy?
Co se týče mobilní technicky tak moc ne. I když už jsem některé mé přátele nakazil a někteří si dokonce už pořídili telefon s androidem. Ale rozhodně to nejsou takoví fanoušci jako já. Jinak, ale co se týče způsobu trávení volného času tak jsem se svými přáteli na stejné vlně a chvílemi nudy tak netrpím a nezažívám je.

10.) Je něco, co bys nám o sobě řekl a na co jsem se nezeptal?
Asi by toho mohlo být řečeno ještě hodně, ale to bych nechal spíš někdy na nějakou osobní komunikaci u piva. Na jeden textový rozhovor jsem toho myslím napsal docela dost :)

Děkuji za rozhovor

Předchozí rozhovory zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat