motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

30.6.12

10 otázek pro ... @Moriarty_cz

Ahoj všem. Je první den letních prázdnin. Největší radost z tohoto období mají určitě děti (a mládež) školou povinné. Rodiče už méně, protože musejí přebrat za děti celodenní odpovědnost. Do teď se o to dělili se školou. :) Ne, to je legrace. My rodiče máme svoje děti rádi. Dělej, ať stihneme ten autobus na tábor! Přesto věřím, že i v tyto letní dny, si najdete o sobotním dopoledni chvilku a přečtete si nový rozhovor v rámci 10 otázek pro ...

1.) Ahoj, jsem rád, že jsi přijal pozvání do 10 otázek pro ... a hned nám o sobě něco prozraď. Jméno, věk, kde bydlíš?
Ahoj, díky moc za pozvání, jsem mile překvapen. Nejsem si však zcela jistý, zda mám co nabídnout. Budu se snažit nebýt nudný. :)
První otázka mě vážně moc zaskočila, to jsem nečekal (ironie). Takže - jmenuji se Jakub M. ;) a je mi, prý, už 24 let (nedávno jsem to počítal). Narodil jsem se na Slovensku, avšak téměř celý svůj život bydlím v okolí Lanškrouna (tak trochu v podhůří Orlických hor). Posledních 5 let jsem nejvíce času trávil vysokoškolským studiem v Brně na VUT.

2.) Toho bych se nebál, zatím se mi většinou podařilo pro čtenáře vyšťourat nějakou zajímavost. :) Copak jsi vystudoval? Nebo ještě studuješ?
Hehe, no tak dobře, přiznám se - jsem čerstvý absolvent magisterského studia (yay!). Podařilo se mi vystudovat VUT v Brně, FEKT - obor Kybernetika, automatizace a měření. Nebudu zde popisovat s jakými výsledky (bylo to "o prsa" ;) ), hlavně že to je v kapse.
Spousta lidí má vůbec problém si představit, co to vlastně studuji, ehm tedy co jsem to vystudoval. Určitě jsi někdy viděl jak se v současné době vyrábějí automobily (nebo jiné výrobky), pak je to přesně ono. Tento obor se zabývá vlastně průmyslovou výrobou, od čidel, pohonů, ovládacích panelů až k řídícím systémům a zobrazovacím jednotkám. Nejde jen o řízení a zobrazení průběhu výroby, ale i o optimalizaci (rychlost, snižování nákladů apod.).
Když to tímto způsobem lidem občas povídám, tak mi odpovídají (zejména starší lidé), že vlastně beru lidem práci (nahrazování lidské práce rychlejším, přesnějším, levnějším a hlavně, neúnavným strojem). Toho bych se moc nebál, ty stroje jsou potřeba navrhnout a naprogramovat. A kdo jiný, než člověk je vymýšlí? Dále je nutné je obsluhovat, seřizovat atd.

3.) Takže z tebe bude takový český Henry Ford? :) Která automobilka už pro tebe připravuje teplé místečko? Nebo další studium?
18 let strávených studiem je myslím poměrně dost. O doktorském studiu jsem chvíli uvažoval, ale nakonec v tom nevidím žádný smysl. Původně jsem šel na VŠ jen tak, zkusit to. Byla to krásná léta, bude se mi stýskat, ale určitě to už stačilo. Je čas se zase trochu posunout.
Samozřejmě nyní nastalo období, kdy přemýšlím co dál. Práci bych v regionu naštěstí našel, ale přemýšlím, že bych se trochu porozhlédl i jinde. Možná v Brně nebo v Praze, u nějaké lepší firmy. Hodně lidí mě "ukecává", abych odjel někam do ciziny. Na to bych však musel sebrat mnohem více odvahy. :(
Na druhou stranu si nedělám moc velké iluze. Třeba stejně nakonec skončím na elektromontáži v nějakém místním podniku (s tím už zkušenost mám).

4.) Na to jsem se chtěl právě zeptat. Co na zkušenou do ciziny? Hodně lidí volí tuto možnost. Poznáš svět, zdokonalíš řeč. Není škoda mrhat talentem a znalostmi "v elektromontáži v nějakém místním podniku"?
Do ciziny bych se opravdu rád podíval. :D Pokud však nepočítám jednu dovolenou v Itálii a téměř každoroční návštěvy příbuzných na Slovensku, tak mám v podstatě nulové zkušenosti s cestováním do ciziny. A co teprve tam pracovat! :( Nemám na to moc velkou odvahu a ani nevím, kde bych měl začít.
Mnohem radši bych jel s někým zkušenějším a pak bych se nějak osamostatnil. Nechci do takového rozhodnutí skočit sám po hlavě, abych toho potom nelitoval. Věřím však, že je to skvělá příležitost pro získání zkušeností a určitě o tom vážně popřemýšlím. Ještě uvidím.

5.) Chce to prostě sebrat odvahu a vyrazit. :) Dobrá, zůstaneme doma. Zájmy? Co tě baví?
Sezónně rád pěstuji Geocaching (nick mám stejný), většinou jen v okolí, kam se dostanu na kole nebo pěšky. Nejezdím kvůli keškám přes celou republiku, beru to jen jako oddechovou zálibu. Když je pěkné počasí, tak chodím rád i na vycházky do lesa (často i se psy). Vytyčím si nějaký cíl a snažím se tam nějak dostat, Občas tak poznám velice zajímavá místa :). V místě bydliště není opravdu nouze o hluboké lesy a zajímavé trasy. Je to neskutečný relax. :D
Jelikož jsem vystudoval elektrotechnickou školu, tak zřejmě nebude překvapením, že mě zajímá i elektronika. Víceméně hlavně mikrokontroléry. Menší zkušenosti mám s mikrokontrolérem PIC, Atmel i Freescale, mám doma i Arduino. Moc se mi líbí také novinka Raspberry Pi a přemýšlím o jeho koupi (použití jako webcam server nebo pro domácí automatizaci). Poslední půlrok mě také celkem zaujaly tzv. 3D tiskárny, např. RepRap nebo MakerBot.
Možná bych se už jen v krátkosti zmínil o tom, že okrajově rád sleduji dění v kosmonautice a astronomii. Z mého pohledu se mi zdá, že je to úplná špička v technickém oboru. Občas si tedy zajdu do planetária na "Monte bů" :D a někdy i vytáhnu ten můj starý (dá se říci, že dětský) čočkový dalekohled (refraktor).

6.) Nám neznalým, prosím, vysvětli slovo -  mikrokontrolér. 3D tiskárny, ta technologie mě fascinuje. Už jsi vytvořil nějaký "model".
Aha, no jo, pardon - mikrokontrolér je takový "brouk" (mikročip), který se dá naprogramovat a je možné ho použít k řízení nejrůznějších zařízení. Můžeš k němu připojit např. rozšiřující paměti, displej, jednoduchou klávesnici, různé senzory, atd.
3D tiskárnu doma nemám, takže se nemůžu pochlubit vlastními výrobky. Na této technologii mě fascinuje myšlenka jakési evoluce: z lehce sehnatelných součástek (z šuplíku, staré tiskárny, bazar, ...) je možné postavit první generaci tiskárny. Na ní si pak můžeš vytisknout součástky na další lepší generaci. Na internetu je skutečně vidět, jak jsou další generace tiskáren stále lepší a lepší a s tím i jejich výrobky. Nejlepší na tom je, že si ji může postavit opravdu každý. Hardware i software je totiž Open Source (volně šiřitelné zdrojové soubory). :)

7.) Dovolil bych si jen přidat odkaz o 3D tiskárně RepRap, ale myslím, že většina čtenářů 10 otázek pro ... ví, co je 3D tisk. Ale ještě bych se vrátil k mikrokontroléru. Co sis doma takto naprogramoval, nebo ovládáš?
To jsem si tedy naběhl! :D Možná to vyznělo tak, že jsem si doma postavil takovýchto hraček hodně. Opak je pravdou. Já si vždy něco koupím, nějaký ten měsíc si s tím hraju a pak to jde do šuplíku. :)
No dobře tedy. Kdysi jsem si např. vyrobil takové zařízení, které pomaličku otáčí připevněným fotoaparátem a sleduje tak dráhu hvězd. Hvězdy se na obloze otáčejí kolem Severky (přibližně) a fotoaparát se tak může nastavit na dlouhou expozici. Mikrokontrolér PIC, tlačítka, maticový displej a krokový motor. Toto zařízení lze najít pod anglickým názvem "Barndoor mount". Nic složitého.
Jako bakalářskou práci jsem programoval řídicí desku jednoduchého humanoidního robota Robonova (nepůvodní řídicí deska s procesorem Freescale). Nějaké to programování ve škole s Atmelem. Dále tu mám ve věčně rozpracovaném stavu pásového robota s Arduinem a pak nějaké ty "serepetičky" co ani nestojí za řeč. :D

8.) To víš, já jsem šťoura, a když mě něco zajímá, chci vědět co nejvíc. :) Ale pryč od technických věcí. Když se řekne Twitter, co se ti vybaví jako první?
Twitter? Charakteristickým znakem Twitteru jsou z mého pohledu krátké příspěvky od mnou vybraných lidí. Ona krátkost příspěvku nutí uživatele nepsat dlouhé "romány". Kvalita příspěvků je pak dána sledovanými lidmi. Když jsem si před třemi roky vytvořil svůj účet, předpokládal jsem, že je to jakási forma mikroblogu. Tak trochu by se k tomu dalo přistupovat, ale při sledování správných lidí (nebo organizací) se může stát takovou vylepšenou sociální rss čtečkou.

9.) Původně ale Twitter, jako mikroblog, byl koncipován. Naučit se formulovat myšlenku ve 140 znacích je velká výhoda i pro běžný život. Nutí tě to více přemýšlet nad obsahem. Proto třeba mám problém, vyhledávat vhodné lidi, pro svoje followings. Podle čeho vybíráš ty?
Ano, s tím obsahem to bývá (většinou) pravda. Záleží skutečně na sledovaném člověku.
A jak vybírám vhodné lidi pro sledování? Většinou podle nějakých společných zájmů nebo podle vyjadřování. Někde na ně musím prvně narazit - přes Retweet nebo doporučením přes akce typu #ffcz apod. V neposlední řadě také na tvém blogu 10 otázek pro... ;)

10.) Dostali jsme se na konec našeho povídání. Co říci závěrem? Děkuji, že jsi přijal pozvání a vydržel mých zvědavých 10 otázek pro ... A jako všichni před tebou, i ty dostaneš poslední otázku - Je něco, co bys nám o sobě chtěl říct a na co jsem se nezeptal?
Jestli to chápu dobře, tak v této poslední otázce se většinou odpovídá na povahové vlastnosti. Tak podle mě jsem asi flegmatik a romantik i když se to nesnažím moc dávat najevo. A také jsem občas puntičkář. :) Mám rád ironii a ještě lépe, když je dvojsmyslná.
Dále bych mohl prozradit, že nepiju kávu, jsem Linuxák začátečník (2 roky), zatím nevlastním žádný chytrý foun, mám rád detektivky (viz můj nick), rád sleduji seriály a filmy (většinou sci-fi nebo animované), v muzice nejsem moc vybíravý. To je asi vše, nic dalšího mě nenapadá. :D
Děkuji za pěkné povídání a přeji mnoho zajímavých hostů i v budoucnu.

Předchozí rozhovory zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat